عنوان درس: SEO چیست؟

بهینه سازی سایت
هدف درس: این درس، فعلاً درسی مستقل است اما در آینده، بخشی از مجموعه دروس تجارت الکترونیک در متمم خواهد بود. آشنایی با موتورهای جستجو، نکاتی در سئو برای موتورهای جستجو و بهتر شدن رتبه سایت‌ها در گـوگل ،‌ از عبارت مهم‌ترین مسائل مورد توجه در این درس است.

در مجموعه درسهای «SEO چیست؟» تلاش داریم به مخاطبان متمم یادآوری کنیم که SEO امروز بیش از آنکه یک مبحث تکنیکی باشد،‌ فلسفه‌ای برای نگارش و تولید محتواست.

برخی از منابع مراجع مورد استفاده و استناد در تدوین این درس

1- MOZ

2- Search Engine Journal

3- Search Engine Land

4- SEO Chat

5- SEO Theory

6- SEO.com

7- SEO Book

8- TopRank Blog

9- WIEP.net

در سری اول این مطلب، توضیحاتی مقدماتی ولی با اهمیت در مورد SEO و seo موتورهای جستجو بیان کردیم. در این قسمت به ارزیابی یک مفهوم آسان که از مهمترین مفاهیم مورد نیاز برای درک خوبتر SEO (یا به شکل فارسی آن: سئو!)‌ است، می‌پردازیم: کلمات کلیدی (Keywords)

مفهوم کلمات کلیدی نیاز به تعریف ندارد. تمام می‌دانیم که موتورهای جستجو، به هر حال آدم نیستند. بلکه سیـستم ‌های نرم‌افزاری هوشمندی می باشند که نوشته‌ها کلمات را می‌خوانند با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده تحلیل طبقه‌بندی می‌کنند و می‌کوشند به دقیق‌ترین شکل ممکن، جواب جستجو‌گران را در مورد ‌ی هر موضوعی،‌ از بین داده‌های عرضه شده و انبار شده در فضای مجازی، جستجو کرده ارائه دهند.

پس هیچ چیز به اندازه‌ی کلمات، با اهمیت نیست. با وجود پیچیده شدن هوشمند شدن هر روزه‌ی موتورهای جستجو، هنوز با اهمیت است که چه کلماتی در متن خیلی تکرار شده‌اند. اگر در همین نوشته، کلمه‌ی «SEO» زیاد تکرار شود، موتورهای جستجو این متن را بیش از هر چیز، با SEO ارتباط خواهند دانست.

به همین دلیل ، قبل از اینکه راجع به یک موضوع، مطلبی را منتشر بکنید ، بد نیست در گوگــل جستجویی داشته باشید و ببینید با هر ترکیبی از کلمات، چه مطالبی معرفی خواهند شد.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید در مورد «کمپین تبلیغاتی» مطلبی بنویسید، می‌توانید در گـوگل لینک‌های صفحه اول را ببینید بخوانید تا با محتوای مورد علاقه‌ی کاربران آشنا شوید هم کلمات کلیدی مورد مصرف در آن متن‌ها را فهرست بکنید .

همین طور می‌توانید از گوگــل ترند مصرف بکنید و ببینید چه کلماتی بیشتر برای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر با سرویس گوگــل ترند آشنا نیستید می‌توانید این نوشته متمم را بررسی کنید.

در قدیم ، فرض بر این بود که تکرار بیشتر کلمات، می‌تواند به گوگل وبقیه موتورهای جستجو نشان دهد که این مطلب بسیار مهم ارزشمند است. چنانچه چه این مسئله مدت‌هاست در الگوریتم‌ها حذف شده تکنیک سیاه محسوب می‌شود، ولی هنوز هم افرادی هستند که در قافله‌ی موتورهای جستجو، عقب مانده‌اند. یک مطلب آسان هزار کلمه‌ای در مورد «مشاوره مدیریت» می‌نویسند و در آن، هشتصد بار این واژه را به کار می‌برند!

مفهوم «توزیع و چگالی کلمات» یا Keyword Density به همین مسئله اشاره دارد. اینکه چند درصد کلمات متن، به کلمه ویِژگزینشه اختصاص یافته است. اگر کلمه یا عبارت، برای شما کلیدی است علاقه دارید موتورهای جستجو هم متن شما را در آن مورد جدی بگیرند و فهرست کنند، چگالی بین ۲٪ تا ۴٪ توصیه می‌شود. اما بدیهی است که این اعداد قانون دقیق معین ندارند و بیشتر یک توصیه محسوب می‌شوند.

طبیعی است که کلمات کلیدی، زمانی نقش بهتری ایفا خواهند کرد که در عنوان نوشته‌ی شما هم بیایند. همچنین زمانی که در نخستین پاراگراف متن شما هم ذکر شده چه خوب که در نخستین عبارت ‌های آن پاراگراف هم بیان شده باشند.

اگر کلمه‌ی کلیدی در آدرس نوشته هم باشد، موتورهای جستجو نوشته شما را جدی می‌گیرند. به عبارتی اگر مطلبی در مورد SEO در متمم باشد، اقطعا لاً عنوان زیر برای گوگــل جذاب‌تر خواهد بود:



در اینجا انتخاب با شما است که راحتی مخاطب را در نظر داشته باشید یا رتبه‌بندی جستجو را. سایت‌های مختلف،‌ در این زمینه الگوهای مفرق ی را پیش می‌گیرند. متمم ترجیح داده است در ساختار خود، با هدف ساده‌تر کردن دسترسی مخاطب، از این امتیاز صرف نظر نماید .

مفهوم Link به نوعی با کلمات کلیدی مرتبط است اما نیاز به توضیح خاصی ندارد. مطالبی که در وب منتشر می‌شوند، تا میزان امکان نباید جزیره‌ی مستقل باشند. موتورهای جستجو مطالبی را ترجیح می‌دهند که در داخل آنها، بهبقیه مطالب موجود در وب لینک داده شده باشد. چنانچه دقت کرده باشید،‌ تا همین نقطه از این متن، به دو متن دیگر ارجاع داده شده است.

توصیه می‌شود که ترجیحاً به سایت‌ها و مطالبی لینک دهید که از لحاظ اعتبار سطح شما یا بالاتر از شما باشند. این کار، شبیه کار پزشک عمومی حرفه‌ای است که برای معاینه و بررسی بیشتر، مراجعه کننده را به کارشناس ارجاع می‌دهد. برای سنجش اعتبار سایت‌ها، وسائل های متعددی وجود دارد. به عنوان یک معیار دم دستی سریع، می توانید الکسا را مورد مصرف قرار دهید. اما رتبه‌بندی گـوگل هست اما به تعداد کم سطوح رتبه بندی،‌ مقایسه دقیق امکان‌پذیر نیست.

چنانچه با الکسا آشنایی ندارید می‌توانید این نوشته متمم در مورد الکسا را بخوانید. امیدواریم فکر نکنید که ما برای ایجاد لینک، به زور این سطر را نوشته‌ایم! همچنین ً لینکی که خواننده روی آن کلیک می نماید برای موتورهای جستجو مهم‌تر از لینکی است که خواننده از روی آن عبور می‌کند.

بحث لینک، بیشتر از این حرف‌ها به زمان نیاز خواهد داشت. در لینک دادن بحث Relevance یا «مربوط بودن» با اهمیت است. گوگل مربوط بودن را از روی کلمات کلیدی و فاکتورهای زیاد دیگر می‌سنجد. پس مطمئن شوید توضیحی که در مورد لینک می‌نویسید با محتوایی که به آن ارجاع می‌دهید همخوانی داشته باشد.

در مورد کلمات کلیدی بحث‌های تخصصی نیز وجود دارد که در آینده به آنها خواهیم پرداخت.